נקע בקרסול

מה זה?

זו מתיחה או קרע של הרצועות המייצבות את הקרסול.

ממה נגרם נקע בקרסול?

רוב הנקעים נגרמים עקב תנועה חדה, “סיבוב של הקרסול”. בדרך כלל התנועה היא של כף הרגל פנימה, והמתיחה היא של רצועות בצד החיצוני של הקרסול. תנועה כזאת עלולה לקרות בעת קפיצה או בעת שינוי כיוון מהיר בתנועה – כפי שקורה לא פעם במהלך פעילות ספורטיבית כמו משחקי כדורסל או כדורגל, טניס וכדומה. גם בעת הליכה על נעלי עקב גבוה נשקפת סכנה לפגיעה שכזאת.

מהם התסמינים?

כאב, נפיחות, אודם, קושי בדריכה ובהליכה.

כמה זמן זה נמשך?

התסמינים נמשכים בדרך כלל בין כמה ימים לכמה שבועות. אם הם נמשכים זמן רב יותר, מדובר בפגיעה קשה יחסית המחייבת בדיקה של אורתופד. לעיתים הנקע עלול לגרום למתיחה קשה של רצועות ואף לקרע שלהן. במקרים כאלה עלולה להיגרם פגיעה של ממש ביציבות הקרסול, ויש להיעזר באורתופד כדי למנוע סיבוכים.

איך מאבחנים?

ברוב המקרים די בבדיקה גופנית של הרופא: הוא יבדוק את הקרסול באמצעות הנעה שלו ואיתור האזור הפגוע שבו הרגישות היא מקסימלית. לעיתים – בעיקר כדי לשלול שבר או פגיעה אחרת באזור – יפנה הרופא את המטופל לבדיקת הדמיה של הקרסול, לרוב צילום רנטגן, אך ייתכנו גם מיפוי עצמות, בדיקת CT ולעיתים נדירות בדיקת MRI. בדיקות כאלה נדרשות כאשר הפגיעה בקרסול היא קשה. במקרים כאלה יפנה רופא המשפחה את הנפגע לאורתופד להמשך בירור.

איך מטפלים?

1. מנוחה וקירור לרגל במשך כמה ימים לאחר הפציעה.

2. הרמת הרגל בשעות הלילה. שינה עם כרית מתחת לרגל .

3. כדורים לשיכוך כאבים ממשפחת ה־NSAIDS כמו אדוויל, נקסין, אטופן וארקוקסיה.

4. פיזיותרפיה – לאחר כמה ימי מנוחה מומלץ להתחיל בפיזיותרפיה כדי לשמור על גמישות הקרסול ועל טווח התנועה שלו ולאפשר חזרה לפעילות.

5. ניתוח. לעיתים נדירות, אם מתיחת הרצועות חזקה במיוחד, או שנגרם קרע של רצועה, המפרק עלול להיוותר לא יציב. במקרים כאלה יש צורך בטיפול באמצעות ניתוח.

זה יחזור?

רוב הנקעים הם חד־פעמיים, וטיפול נכון יאפשר חזרה לפעילות רגילה לאחר תקופה קצרה. אולם במקרים של נקעים קשים עלולה להיות רגישות של הקרסול, והוא עלול להיות מועד יותר להופעת נקעים חוזרים.

עלולים להיות סיבוכים?

נקע קשה במיוחד או טיפול לא נכון בנקע (למשל, חזרה מהירה מדי לפעילות) עלולים לגרום לסיבוכים: אי־יציבות של הקרסול, כאב כרוני בקרסול הפגוע ושחיקה של מפרק הקרסול.

מהם סימני האזהרה שמחייבים פנייה לרופא?

כל תנועה “לא טובה” של הקרסול שגורמת לכאב עז, להופעת אודם ולנפיחות מחייבת פנייה לרופא/ פיזיותרפיסט.

בתוך כמה זמן “אחזור לעצמי”?

במרבית נקעי הקרסול ההחלמה היא בתוך כמה ימים עד כמה שבועות. בעזרת טיפול נכון צפויות החלמה מלאה וחזרה לפעילות  מלאה.

איך לומדים לחיות עם נזק מתמשך לקרסול?

במקרים של נקעים קשים או במקרים של טיפול לא נכון בנקע, עלולה להופיע אי־יציבות של הקרסול, והאזור עלול להיות מועד להיווצרות נקעים חוזרים. במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם אורתופד בנוגע לפתרונות אפשריים: פיזיותרפיה לחיזוקה ולשיפורה של יציבות הקרסול, הימנעות מסוגי ספורט שבהם הסיכון לנקעים גבוה והעדפה של סוגי פעילות אחרים ובמקרים קשים – ניתוח לייצוב הקרסול.

להשאיר תגובה